Wikia

Een vampier is een bloedzuigend, mythisch wezen waarvan meestal verteld wordt dat het een rusteloze ziel is die 's nachts zijn graf verlaat om zich (soms als dier) te gaan voeden met het bloed van mensen. Over deze oorspronkelijk Slavische (en Hongaarse) legende werd al in de periode 1730 tot 1735 verhaald.

Eigenschappen Edit

De eigenschappen van een vampier zijn binnen de verbeeldingsliteratuur erg variabel. (Onderstaande omschrijving geeft dan ook alleen het meest bekende beeld dat het hedendaagse publiek van vampiers heeft weer.)

Toestand Edit

De vampier is noch levend, noch echt dood. Zijn toestand wordt vaak als ondood omschreven. Een vampier slaapt overdag in een doodskist, meestal de doodskist waarin hij na zijn dood begraven is. Vampiers verouderen niet. Ze blijven lichamelijk altijd op de leeftijd die ze hadden toen ze vampier werden. In sommige verhalen kan een vampier zelfs tijdelijk jonger worden als hij veel bloed drinkt.

Verandering Edit

Er bestaan verschillende manieren waarop iemand een vampier kan worden. In oude verhalen werd beweerd dat mensen die zijn gestorven aan de gevolgen van een vampierbeet na hun dood ook een vampier werden. Dit zou betekenen dat de wereld inmiddels overspoeld zou zijn met vampiers, omdat elke gebetene een nieuwe vampier zou worden. In (veel van) de huidige vampierverhalen wordt hier daarom op gevarieerd dat een vampier alleen kan ontstaan als een gebetene nog iets anders doet, zoals zelf bloed drinkt van de vampier die hem gebeten heeft.

In andere legenden was een vampier voor zijn dood een weerwolf of een heks. Het kind van een weerwolf kon een vampier worden, net als geëxcommuniceerde mensen . In veel gevallen kwam het er op neer dat iemand iets had gedaan wat zo erg was, dat zelfs de aarde het lichaam niet wilde verteren.

Uiterlijk Edit

Het uiterlijk van een vampier verschilt sterk per verhaal. In Oud-Europese verhalen waren vampiers vaak monsterlijke humanoïde wezens (letterlijk een lijk dat uit het graf is opgestaan). De vampier zoals men die vandaag de dag veel ziet is gemodelleerd naar onder andere graaf Dracula zoals die door Bram Stoker is voorgesteld aan de wereld.

De vampier zoals die in veel moderne Europese verhalen voorkomt, stamt vaak uit een adellijk, Oost-Europees geslacht. Hij of zij is seksueel verleidelijk, gaat in het zwart gekleed en heeft een bleke tint. Vampiers hebben extra lange hoektanden, die ze gebruiken om hun slachtoffers in de hals te bijten en zo hun bloed te drinken. Een vampier heeft mensen- of dierenbloed nodig om vitaal te blijven. Mensenbloed, en meer nog maagdenbloed, heeft de voorkeur. De vampier heeft altijd trek, maar kan desnoods lange tijd vasten. Een vampier heeft geen spiegelbeeld (want hij heeft geen ziel) en kan niet gefotografeerd of gefilmd worden.

Krachten Edit

Een vampier beschikt over enkele bovennatuurlijke krachten zoals uitzonderlijke spierkracht (vooral als hij net gedronken heeft), enorm snelle reflexen (ze kunnen bijvoorbeeld bovenmenselijk snel een object ontwijken), de mogelijkheid iemand te hypnotiseren of eventueel te laten denken wat de vampier wil, gedaanteverandering (bij voorkeur in een vleermuis, maar ook bijvoorbeeld in een wolf of mist) en soms hebben ze de macht om het weer te manipuleren. Verder bezit een vampier uitzonderlijke manipulatieve gaven en tevens grote schoonheid. Ze hebben de kracht om nachtdieren te commanderen. Deze krachten zijn er met de bedoeling om zijn prooi te verleiden en overmeesteren.

Zwakheden Edit

Een vampier heeft een weerzin tegen knoflook - knoflook en look over het algemeen weren sinds oudsher het kwaas af. Ze zijn doorgaans bang voor het kruis of wijwater en andere heilige symbolen; in Roman Polanski's komische horrorfilm The Fearless Vampire Killers komt een Joodse vampier voor die bang is voor de Davidsster.

Een vampier kan een huis enkel betreden als een van de bewoners hem daartoe uitnodigt. Eenmaal uitgenodigd kan hij een huis betreden wanneer hij dat wil en houdt vrijwel niets hem nog tegen.

Vampiers slapen overdag, omdat ze een afkeer hebben van daglicht. Blootstelling aan daglicht verzwakt hen en langdurige blootstelling kan het zelfs fataal zijn. In de Europese volksverhalen verzwakte zonlicht een vampier enkel. Dat het hen ook kan doden is bedacht door de filmindustrie (Nosferatu, 1922), en inmiddels een algemeen geaccepteerd kenmerk van vampiers.

Vampieren kunnen volgens volksverhalen het niet laten om alles op hun pad te tellen, en kunnen dus worden afgeleid door iets op hun pad te strooien (het personage Graaf Tel (Engels: Count Count) uit Sesamstraat is hierop gebaseerd). Tevens hebben ze moeite met het oversteken van stromend water; hier hebben ze de hulp van anderen bij nodig.

Om een vampier te doden zijn vaak drastische maatregelen nodig. De bekendste methode is een houten staak door zijn hart slaan. Andere manieren zijn onthoofding of het verbranden van de vampier.

Zie ookEdit