Wikia

Fotoshoot 1

Marieke Frankema

Marieke Frankema
is een Nederlandse fantasyschrijfster.

Zij werd op 12 november 1980 geboren in Sneek, waar ze de eerste 23 jaar van haar leven doorbracht. Daarna verruilde ze Friesland voor Zuid-Holland, om musical te kunnen studeren in Zoetermeer. Momenteel woont ze met vriend en kat in Den Haag.

Toen ze amper kon tekenen, bedacht Marieke al hele verhalen bij de personen die ze tekende. Ook met de barbies spelen mondde uit in complete soaps en toen ze net kon schrijven, schreef ze een heel schrift vol verhaaltjes in kinderspelling. Later werd het allemaal wat serieuzer - in ieder geval betreffende de spelling - en Marieke koesterde lang een schrijversdroom. Toen ze de fantasy-afdeling ontdekte in de bibliotheek in Sneek, ging er een heerlijke wereld voor haar open.

Maar er waren andere zaken die aandacht vroegen. Ze studeerde voor basisschoolleerkracht, dansdocent en musicalartiest, haalde de bijbehorende diploma’s en pas daarna was er weer tijd om die oude droom op te pakken - tussen het lesgeven, zingen en acteren door. Ze deed mee met de Unleash Award, verschillende themawedstrijden en stofte hier en daar ook oude projecten af, die vaak alweer stof vergaren omdat iets nieuws de aandacht vroeg.

Alles wat ze doet heeft ergens een magisch tintje. In Hotel Silvermaen, een musical voor kinderen die in 2006/2007 een korte tour door Nederland maakte, ontdekt de hoofdpersoon haar magische krachten en zelfs in Weg, het stuk dat ze schreef voor de afstudeerklas van het NME in 2009, schept de vader een wereld van trollen, draken, prinsessen en elfjes voor zijn dochters.

Maar volgens Marieke schuilt de magie ook al in het creatieve proces zelf. En dat is waar het om gaat. Met een sprankje magie wordt de gewone, normale, saaie wereld een stuk leuker en vooral mooier. Dat is het waard om naar te streven.

Marieke heeft tot nu toe vier publicaties in Pure Fantasy op haar naam staan. In Pure Fantasy 16 verscheen het verhaal Weg binnendoor. In PF 23 staat het verhaal Deà Thuslan. Twee verhalen hebben hun weg gevonden naar PF 24: Dooie thee met koekjes en Drank en Godenspelen. In Fantastisch Strijdtoneel II, een uitgave naar aanleiding van de Fantasy Strijd Brugge, staat het verhaal De ontsnapping van de dubbele rechter, waarmee ze vijfde werd en een boekenbon en eervolle vermelding won.

Dochter van de Zilv'ren Maan is haar debuutroman en verscheen op 5 augustus op Castlefest. Het boek is uitgegeven door Books of Fantasy.

Offer in de Mist is haar tweede roman, die ook bij Books of Fantasy is ondergebracht. Het boek wordt op 8 december 2012 gepresenteerd op de Midwinterfair in het Archeon.

Naast verhalen schrijft ze theaterstukken, die soms ook behoorlijk fantasy zijn. Offer in de Mist was zo'n stuk en Dochter van de Zilv'ren Maan begon ook als musical. Met Annette de Goeij werkt ze aan het prentenboek Sam, Sunny en Lola.

Er zijn er vele musicals en muziektheaterstukken van haar hand uitgevoerd, de meesten daarvan onder haar eigen regie omdat ze musicaldocent is en zowel zang, dans als dramales geeft. Zelf staat ze ook graag op de planken, bijvoorbeeld in dinershows en musicals.

Externe linkEdit

Officiële site van Marieke Frankema