Wikia

Horror is een subgenre van de verbeeldingsliteratuur. De naam vindt zijn oorsprong in het latijnse woord voor angst. Verhalen in het horrorgenre amuseren hun lezers door ze te confronteren met persoonlijke angsten. Deze worden gestalte gegeven op verschillende manieren.

OorsprongEdit

Er worden al sinds mensenheugenis griezelverhalen verteld. Meestal hadden deze verhalen hun bron in het onbekende en dienden ze ter waarschuwing. Klassieke horrorverhalen waar veel moderne werken hun oorsprong in vinden zijn bijvoorbeeld Dracula, Dr. Jeckyl & Mr. Hyde en Frankenstein. Een van de oudste bekende verhalen is Horace Walpole's The Castle of Ortranto uit 1764.

SubgenresEdit

Horror kent verschillende subgenres die vervolgens bepalen of een verhaal wel of niet tot de verbeeldingsliteratuur hoort.

Psychologische horror: De antagonist hoeft in dit genre niet duidelijk gedefinieerd te zijn. Het draait vooral om mentale angsten van de hoofdpersoon.

Historische horror: Deze verhalen spelen zich lang geleden af.

Gore: Horror die zich kenmerkt door grote hoeveelheden bloed en fysiek geweld.

Fantastische horror: Horror met veel fantastische elementen, bijvoorbeeld koppelingen met het bovennatuurlijke, de aanwezigheid van magie of het voorkomen van niet bestaande wezens.

Gothic horror: Een verhaal dat liefde en romantiek combineert met angst en mysterie.