Wikia

Fantasy is een genre binnen de verbeeldingsliteratuur. Verhalen binnen de fantasy kenmerken zich vaak door niet-bestaande wezens en de aanwezigheid van onverklaarbare krachten, zoals magie en fictieve werelden.

OorsprongEdit

De vroegste verhalen die onder het genre fantasy zouden kunnen worden geschaard, zijn het Gilgamesj-epos en de Odysee van Homerus. Daarna zijn er door de jaren heen veel fantasyverhalen verschenen zoals Dantes Goddelijke Komedie, Don Quichot en vele anderen.

De fantasystroming, zoals wij hem vandaag de dag kennen, ontstond ongeveer 150 jaar geleden. Er wordt wel gezegd dat het boek Phantastes van George MacDonald het eerste voor volwassenen geschreven fantasyboek is. De werken van MacDonald vormden op hun beurt weer de inspiratie voor latere schrijvers zoals J.R.R. Tolkien en C.S. Lewis.

OntwikkelingEdit

Omstreeks 1920 groeide het genre in populariteit. Drie subgenres waren bijzonder populair.

Verloren werelden: Dit subgenre handelt vooral over verloren fictieve beschavingen en volkeren. Voorbeelden van deze boeken zijn: The Lost World en King Solomon's Mines.

Moderne fantasy (jeugd en jongeren): De meer fantastische verhalen: de Tovenaar van Oz en Alice in Wonderland.

Heldenfantasy: De klassieke superheld zoals we hem nu herkennen. Denk hierbij aan Spiderman, Batman en aanverwanten, vooral groot gemaakt door Marvel Comics en DC Comics.

Andere subgenresEdit

Sword & Sorcery: Dit genre ontstond in 1930 samen met de verhalen van Conan de Barbaar van Robert E. Howard. Gezien de populariteit van deze verhalen is Sword & Sorcery lange tijd het centrale genre van de fantasy geweest.

High Fantasy / Epic Fantasy: Dit subgenre verving Sword & Sorcery halverwege de twintigste eeuw, rond het verschijnen van J.R.R. Tolkien's In de Ban van de Ring, C.S. Lewis' Kronieken van Narnia en de Ghormenghast trilogie. Vele verhalen in dit subgenre volgden. De epische fantasy wordt in het Nederlands ook wel klassieke of hoge fantasy genoemd. Het beinhoudt een eigen wereld, met regels, magie, elfen, trollen en andere vreemde wezens. Dit subgenre won in de jaren tachtig snel aan populariteit. Mede door de toenemende technische mogelijkheden volgden er vele fantasyproducties in andere media. Spellen (Magic: The Gathering, Dungeons & Dragons), films, TV-series en muziek (vooral veel metalsoorten) zochten hun inspiratie in de fantasy.

Mythologische fantasy: Dit subgenre betreft fantasyverhalen die een groot raakvlak hebben met een bestaande mythologie en/of met een door de auteur uitgewerkte eigen mythologie.

(lijst)