Wikia

Alexdejong

auteur/uitgever Alex de Jong (C)Eva Straub

Alex de Jong, eerste Nederlandse winnaar van de Elf Fantasy Award, is een Nederlandse fantasyauteur en uitgever (geboren 11 november 1967), die sinds 2009 schrijft onder de naam Brad Winning, daarmee symboliserend dat hij van schrijven zijn broodwinning wil maken.

In december 2003 debuteerde hij met De Raad van Zeven, deel 1 van de Santoriaanse Kronieken; een fantasyromanreeks die zeker drie delen moest beslaan. Maar de realiteit liep anders. Alex won nog in datzelfde jaar de Elf Fantasy Award voor het beste fantasyboek van dat jaar (hij was daarmee de eerste Nederlander die deze award won, na illustere voorgangers als Terry Goodkind en Robin Hobb).

Skaft pf09

Pure Fantasy nummer 9; een kaft van Jos Weijmer, naar een sword

In april 2004 lanceerde hij het idee voor een eigen fantasymagazine (Pure Fantasy) dat korte afgeronde verhalen (fantasy, sciencefiction, horror en suspense) moest herbergen. Het magazine zag in december 2004, met een gratis verspreid nulnummer op de Archeon Midwinter Fair, het levenslicht. Voornaamste insteek: een podium voor nieuw fantastisch Nederlands schrijftalent worden, want het was hem een doorn in het oog dat gevestigde uitgevers massaal kiezen voor buitenlandse namen en niet 'eigen' auteurs in het zadel helpen. In ieder geval hoopte hij met het magazine nieuwe namen een kans te geven zich te profileren.

Inmiddels bestaat naast het tijdschrift Pure Fantasy ook het Pure Fantasy Forum: een inspiratiepoel voor schrijvers en liefhebbers van het fantastische genre. Amateurschrijvers kunnen er elkaars pennenvruchten laten lezen en beoordelen, members geven er workshops en schrijfoefeningen en nieuwe namen duiken steeds vaker op in het magazine en in andere genrebladen.

Van het afschrijven van De Santoriaanse Kronieken is het (vooralsnog) nog steeds niet gekomen. Wel publiceerde Alex in 2006 een bundel korte verhalen getiteld Saga Santorian. Het was zijn laatste uitgave onder zijn eigen naam, want inmiddels schrijft Alex onder de naam Brad Winning; een pseudoniem die zijn ambitie weerspiegelt.

In 2007 startte hij de uitgeverij Books of Fantasy, een uitgever die zich toespitst op het uitgeven van boeken van nieuwe fantastische schrijvers.

Bloed & Eer

Bloed

Als Brad Winningpubliceerde hij in oktober 2009 een bundel met elf thrillerachtige korte verhalen, genaamd Kwade Geesten. In oktober 2010 volgde zijn fantasydetective Bloed & Eer, over Sylvestre Curare, een gepensioneerde kapitein van het Perdusiaanse leger. Hij werkt op dit moment aan diverse andere projecten, want naast uitgever, wil hij zich ook meer als auteur presenteren.